Friday, December 4, 2015

DIY Perodua Viva ATF Oil


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Semalam punya cerita DIY "Do It Yourself" viva Atf oil.  Ini semua kes terdesak panya pasal.  Penyewa hantar kereta pukul 9 malam.  Penyewa seterusnya nak datang pukul 9.30 mlm.  Jadi dgn sedikit ilmu dan pengalaman kena la DIY. Alhamdulillah waktu petang tu dah beli 2 botol ATF oil daripada kedai spare part sebab memang dah tau minyak atf dah cukup 20,000km dan sampai masa untuk ditukar.  Viva ni kalu tukar normal biasanya 2 liter jer diperlukan.  Kalau flush habis mungkin lebih sikit kena beli.


ATF D 111


Biasa sy gunakan minyak jenis perodua itu sendiri ATF D111, harga selalunya  tak sama setiap kedai, itu sy tak tau kenapa dan yang penting cari yg ori.  Rasanya yang  saya beli ni ori la kot hehe... sebab dah bertahun beli kat kedai tu Alhamdulillah ok jer xde effect apa2 pada gearbox.



     Spanar L size 14"

Selain itu tool lain yg wajib disediakan dah tentu la spanar L size 14" untuk buka skru dibawah enjin untuk buang keluar minyak yang lama.  Untuk tukar Atf oil viva ni senang jer tak perlu banyak kerja sebab kita tak perlu "jack" dia bagi tinggi, cuma perlu hulurkan spanar untuk buka skru di bawah enjin... tp jangan salah bukak skru... kena tau kedudukan gearbox br boleh bukak... takut terbukak skru enjin oil lak nanti hehe...

                                                                                      Nut Size 14"


Sebelum buka nut pastikan kita letakkan apa2 bekas di bawahnya untuk pastikan minyak lama yang di alirkan keluar terus masuk dan di takungkan ke dalam bekas tersebut dan xde la tumpah atas lantai. Harap maaf sebab  semua gambar gelap sikit maklumla buat waktu mlm dengan hanya bertemankan lampu jalan dan torch light handphone jer... maklum la amatur jer... hehehe...

                                                                            Bekas untuk takung minyak


Buka skru dan buang minyak lama sampai habis lepas tu boleh la kunci balik skru tadi... jangan terlalu kuat dan jangan terlalu longgar..... kalau longgar sangat nanti keluar lak minyak... kalau terlalu kuat boleh loose pulak skru atau alur dekat mangkuk tu... kunci secukup rasa jer... hehe



                                                                                       Corong


Dah selesai membuang minyak lama... skru dah diikat dengan kemas... boleh la masukkan minyak ATF yang baru.. nak masukkan minyak baru kena la ada corong mcm gambar kat atas.... mana nak dpt? boleh beli di kedai Mr. DIY... harga x mahal 3 ringgit lebih jer satu...

                                                                    Salur Masuk Minyak

Kalau tak tau mana salur untuk masukkan minyak boleh la tengok pada gambar di atas yg ada anak panah merah... itu sebenarnya penyukat level minyak... cabut penyukat level minyak ATF.... letakkan corong tadi kemudian boleh la masukkan minyak... nak tau cukup ke tak minyak kita boleh masukkan penyukat tersebut dan tengok aras minyak yg telah kita masukkan... pada penyukat ada tanda "Hot" dan "Cold".... kita boleh tgk sukatan minyak dalam keadaan enjin sejuk atau panas.... kemudian pastikan semua dah okay... start enjin boleh la jalan hehehe... ini saja yang boleh saya kongsikan... selamat mencuba...... sekian.....

Sharing is caring  :)









1 comment:

Mawi said...

Terima kasih bro.. satu perkongsian yang bagus.